Suatu semangat rangkaian kata-kata dari jiwa dan luhur naratif kehidupan

18.8.09

Hikayat berasal dari bahasa Arab yakni 'hikayah' yang bererti kisah, cerita ataupun dongeng. Pengertian mengenai hikayat ini bisa ditelusuri dalam tradisi sastera Arab dan Melayu lama. Dalam sastera Melayu lama, hikayat di ertikan sebagai cerita rekaan berbentuk prosa panjang berbahasa Melayu yang menceritakan tentang kehebatan dan kepahlawanan orang ternama dengan segala kesaktian, keanehan dan qaromah yang mereka miliki. Orang ternama tersebut biasanya raja, puteri-puteri raja, orang-orang suci dan sebagainya. Hikayat termasuk genre yang cukup popular di masyarakat Melayu denga jumlah cerita yang cukup banyak. Kemunculan genre ini merupakan lanjutan dari ceritera penglipurlara yang berkembang dalam tradisi lisan dalam masyarakat, kemudian diperkaya dan diperindah dengan menambah unsur-unsur asing terutama saduran unsur Hindu dan Islam. Dalam kehidupan masyarakat Melayu sehari-hari, hikayat ini berfungsi sebagai media (didaktik) dan hiburan.

Berdasarkan fase historis, hikayat dalam sastera Melayu lama boleh dibahagi TIGA iaitu : (1) hikayat berunsur Hindu, (2) hikayat berunsur Hindu-Islam, (3) Hikayat berunsur Islam.

Hikayat yang berunsur Hindu berinduk pada dua hikayat utama - Hikayat Sri Rama dan Mahabbhrata. Dari dua kisah ini, kemudian berkembang kisah atau hikayat lain seperti Hikayat Pandawa Lima dan Hikayat Sri Rama. Hikayat yang mengandungi unsur Hindu dan Islam merupakan hikayat yang berasal dari tradisi Hindu, kemudian diubahsuai dengan memasukkan unsur-unsur Islam. Contohnya adalah Hikayat Jaya Lengkara, Hikayat Si Miskin, dan Hikayat Inderaputera. Sedangkan hikayat yang hanya berunsur Islam adalah hikayat yang berasal dari tradisi sastera Arab-Parsi. Contohnya Hikayat 1001 Malam, Hikayat Qamar al-Zaman dan lain-lain.

Berdasarkan isi, hikayat dapat digolongkan ke dalam tiga jenis juga iaitu jenis rekaan seperti Hikayat Malim Dewa, jenis sejarah seperti Hikayat Hang Tuah, Hikayat Pattani, Hikayat Raja-raja Pasai dan jenis biografi seperti Hikayat Abdullah dan Hikayat Sultan Ibrahim bin Adam.


No comments:

Post a Comment