Suatu semangat rangkaian kata-kata dari jiwa dan luhur naratif kehidupan

3.9.13

Buktikan yang idea kita bagus.

Setiap posting yang terdapat di internet, tidak kiralah sama ada posting itu dipaparkan dan dikongsikan melalui Facebook, Twitter, Instagram, Blog, YouTube dan lain-lain lagi aplikasi atau peranti digital dan saluran multimedia online; sebenarnya akan mewujudkan aksi dan reaksi menarik secara sedar atau pun tidak sedar di kalangan kita.

Lazimnya, kesan kepada posting tersebut akan menjadi viral dengan mudah apabila komentar, pendapat, kritikan dan ulasan yang diberikan kena atau terkena pada sasarannya. Sama ada posting itu berkenaan perkembangan semasa dan isu ‘panas’ seperti hal kenaikan harga minyak secara mengejut, kebejatan sebuah filem yang tidak peka dan sensitif pada masyarakat, keputusan perlawanan bolasepak yang menyebelahi atau tidak menyebelahi pasukan sokongan dan sebagainya; kita akan rasa tergerak dan terlibat sama di waktu kita membacanya, mentafsirnya, menganalisanya dan akhirnya mengeluarkan doktrin serta luahan sendiri yang memberi kesinambunga kepada perkara yang dituruti.

Dari sebaris kemaskini status di Facebook yang bijaksana dan genius sehinggalah rangkap komen yang tahap sejahil-jahil benak manusia.

Ini adalah kesan kemanusiaan yang fitrahnya mahu membuktikan sesuatu. Masing-masing punya pendapat, masing-masing ada pegangan dan masing-masing mahu menegakkan hak masing-masing. Andai ada yang beralih pendapat dan membantah orang lain kerana berbeza pandangan dengan mereka, maka konflik pasti akan berlaku. Hujah dibentang. Suara melantang. Ada juga yang memilih untuk berdiam diri dan ‘duduk di atas pagar’. Mungkin kerana tidak bersedia untuk mengeluarkan buah fikiran kerana belum cukup bukti atau mungkin kerana mengambil sikap memerhati, ‘tunggu dan lihat’. Ada pula yang langsung tidak mahu masuk campur kerana bagi mereka-mereka ini, tidak ada faedahnya bertelagah sesama sendiri. Apatah lagi kalau orang yang bersengketa itu adalah sesama bangsa dan sesama agama. Dosa dan pahala menjengah pada yang bijak memilih.

Aku secara peribadi sebagai seorang penulis, melihat situasi ini sebagai satu anekdot yang penting dalam pembentukan hasil karya yang baik. Ia kerana realiti itu sebenarnya memang ‘stranger than fiction’, dan kerap kali juga ‘even crazier and remarkably mad about each other’. Manusia boleh dan akan sanggup lakukan apa saja asalkan point mereka sampai. Untuk yang tidak ada point, itu cerita lain. Emosi dan waras akal harus sepadu bagi mereka yang tahu erti kebenaran. Bagi mereka yang tidak tahu punca dan usul, pasti terus-terusan terperangkap dalam loop hole yang sama.

Yang pastinya, manusia dijadikan berbeza-beza oleh Tuhan bersebab. Mereka sepakat bersebab. Mereka bertelagah bersebab. Mereka berniat baik atau jahat bersebab. Harus diakui, aku juga manusia yang tergolong dalam golongan-golongan ini.

Dahulu sebelum wujud internet (zaman kita semua tidak ada Facebook, Twitter, Instagram, Blog, YouTube dan lain-lain lagi aplikasi atau peranti digital dan saluran multimedia online), tidak ada banyak beza dengan sekarang. Cuma yang ketara sekali, dunia makin lama menjadi semakin kecil, semakin kompleks dan semakin dirundung komplikasi yang bukan-bukan dan yang tidak-tidak. Yang membezakan kita adalah ilmu dan pengalaman.

Orang yang ada ilmu dan pengalaman serba sedikit atau sebanyak pasti tahu perangkap psikosis dan faham pengistilahan sosiologi/sosiolinguistik mengenai apa itu sarkastik, apa itu satira, apa itu sinikal, apa itu komplot, apa itu konspirasi dan apa itu humor. Ya, lebih-lebih lagi humor. Kerana aku banyak menulis dan minat berkarya menerusi humor kerana ia mudah dicerna dan digemari. Pada aku humor adalah tingkatan intelek generik yang sesiapa pun boleh capai asalkan ada kemahuan untuk bersikap terbuka dan jujur pada diri sendiri. Sepertimana kisah karakter bernama Bak Bak dalam ‘Hikayat 1001 Malam’, aku cukup senang berbicara dan meluah dengan humor dan komedi, bukannya berselindung di sebalik kelucuan dan senyum tawa namun berilmu pengetahuan bersama-sama dengan akses komunikasi marhaenis tanpa mengabaikan eksistensialisme. Dan kadangkala juga aku besikap ekstrem sepetimana jelmaan Joker oleh Heath Ledger dalam ‘The Dark Knight’. Kata-kata sinikal dan dialog satira yang masih mantap diingatan adalah seperti: 


Introduce a little anarchy. Upset the establish order.

Nobody panics when things go “according to plan.” Even if the plan is horrifying. Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? You know, I just, do things.

Some people are schemers. Schemers trying to control their worlds. I’m not a schemer. I try to show the schemers how pathetic their attempts to control things really are.

See, their morals, their code: it’s a bad joke. They’re dropped at the first sign of trouble. They’re only as good as the world allows them to be.

You can’t rely on anyone these days, you gotta do everything yourself, don’t we? That’s ok, I came prepared, it’s a funny world we live in.

You’ll see, I’ll show you, that when the chips are down, these civilized people, they’ll eat each other.


…dan sudah tentunya kegemaran aku: Why so serious? I’m not a monster, I was just ahead of the curve.


Bagi aku serius itu hanyalah sifat sementara. Mereka serius kerana mereka mahukan perhatian dan mahu orang ramai dengar kata mereka. Sama juga seperti orang yang kira-kira kelakar dan kuat berjenaka . Mereka juga perlukan perhatian dan mahu orang ramai dengar kata mereka. Yang seeloknya adalah bersederhana. Jangan serius sangat ketika menyampai dan jangan luncai sangat ketika bergurau-senda.

Maka, point aku di sini adalah sampaikanlah dengan apa cara sekalipun tentang kebenaran dan hak asalkan tahu apa yang hendak disampaikan dan cukup bukti dan alasan untuk menyampaikannya. Jangan hold back. Walau apa pun orang kata, kita kena berani. Semua orang kena berani. Kerana dengan keberanian, kita akan dihormati dengan cara yang tersendiri. Tambahan pula di zaman banyak orang di luar sana ‘baling batu sembunyi tangan’ ini, prinsip dan pendirian adalah segala-galanya.

Serius. Kelakar. Kita tahu kita siapa. Buktikan yang idea kita bagus, kata-kata kita dapat menyalur inspirasi pada dunia untuk maju ke hadapan. Semuanya dengan niat yang betul, akan jadi baik-baik sahaja akhirnya.


Berpeganglah pada 'moral code' ciptaan kita sendiri dengan ilmu kebaikan dan pengetahun berguna.


No comments:

Post a Comment